Hogyan vegyen át megrendelőként egy takarítást?

Megrendelőként honnan tudhatja biztosan, hogy a takarítási munkát nem csak megrendelte, de azt el is végezték? Kivel és milyen lépésekben érdemes ezt megtennie? És vajon takarítói vagy a takarító cég így jár el cégénél. Tesztelje le blogunk segítségével. A takarítás átvételéről Bagosi Tamással a Dig Build Kft. szolgálatvezetőjével beszélgettünk.

Szolgáltatási jegyzék

A jó takarítócégek első ismérve, hogy rendelkeznek szolgáltatási jegyzékkel.

Tehát a munkatársaiknak soha nem azt mondják, hogy: takaríts! Ez az elégtelen szint.

Ellenben pontosan le van írva milyen metódussal, milyen irányban, és fázisonként kell a takarítási munkát elvégezni az adott helyiségben.

Jellemzően napi takarításban 180 cm alatti területek folyamatos takarítását értjük. Bútorok szabadon hagyott felületeit, asztallapot, ülőbútorokat, polcokat, padlófelületet, ajtó, ajtókeretet, kapcsolókat. Asztaloknál a lábazatok, monitortetők és szabadon hagyott részek a jellemző takarítási igények, de a szerződésben részletezni szoktuk, hogy napi takarításban mi kerüljön tisztításra. Van, aki nem szereti, ha az asztalához érnek, ezt is tudni kell tiszteletben tartani.

Átvételnél tehát le kell ellenőrizni ezeket a felületeket, porosak-e vagy sem. Asztallap szabadon hagyott részei, ujjlenyomatosok-e vagy sem. Képkeretek, szemmagasságban lévő képek, díszítőelemek teteje is mindig nagyon fontos.

Ha jön egy friss ügyfél az irodába először ezeket a tárgyakat, illetve az asztalon található fotókat – dísztárgyakat fogja nézni, mert kapaszkodót keres a beszélgetéshez. Hátha talál azonnal közös témát. Ezek tehát makulátlanul tiszták kell, hogy legyenek.

Üvegasztalok, üveg felületek tisztításakor, pohárnyomok, ujjlenyomatok nem maradhatnak.

A legjobb az minden esetben, ha szolgáltatási jegyzékkel veszi át a megrendelő az elvégzett munkát.

Nem belsős takarító dolgozik cégénél?

Ilyen esetben már kettéválik, külső szolgáltatónál is, hogy kivel találkozik a megrendelő.
Magyar cégeknél szolgálatvezető az a személy, akivel ezt az átadás-átvételt megejtik. Multi takarító cégek esetében ez jellemzően egy projektmenedzser.

SZOLGÁLATVEZETŐ VAGY PROJEKTMENEDZSER? – MI A KÜLÖNBSÉG?

A szolgálatvezető az nem „csak” egy beosztás, hanem egy végzettségi szintet is jelöl a takarítóiparban. Szolgálatvezető minősítés széleskörű takarítástechnológiai ismereteket is jelent – pl. ipari, ember vezette takarítógépekre való engedélyeket is – másfelől munkaszervezési ismereteket és tapasztalatot.

Projektmenedzser a takarítóiparban – némi túlzással – bárki lehet, nem lebecsülve a munkaköri szervezői készségeket sem.

Mivel a multi takarítóvállalatoknál a profit maximalizálása az elsődleges, ezért takarítószerekből és eszközökből is a legolcsóbbakkal dolgoztatnak, a projektmenedzsereiknek pedig az a feladata, hogy a munkát elvégeztessék és átvetessék minden körülmények között.

Egy szolgálatvezetőnek ezzel szemben feladata az is, hogy figyeljen, és a szolgáltatáson fejlesszen. Mindezt úgy, hogy költséghatékonyan, de a legjobb minőségben takarítson a takarítócég. Tehát a szolgálatvezető nem csak az ügyféllel találkozik, hanem a saját főnökei felé is javasol fejlesztéseket, eszközökre, munkaszervezésre, hogy a megrendelő pontos igényeire szabják és finomítsák a megoldásokat.

Nos, a mi esetünkben (Dig Build Kft.) szolgálatvezetővel fogja átvenni a munkát a megrendelő, méghozzá a szerződésben mellékletként meglévő szolgáltatási jegyzék szerint.

Ez tartalmazza, hogy

  • mi a takarítási feladat,
  • milyen tisztítószerrel végzi el a takarító,
  • milyen eszközöket használ hozzá.

Ez ellenőrző listaként használja korábban a takarító is (tükör nedves áttörlése – pipa) illetve a szolgálatvezető is ez alapján szemrevételezi és ellenőrzi a munkát.
Jöhet a fehér zsebkendő teszt az ajtókeretek tetején is, a kapcsolókon, az ablakpárkányokon, de az asztalok alatti rejtett bútorokon is.

Eddig a napi takarítás átvételéről beszéltünk.

Nagytakarításnál más a helyzet.

Nagytakarításnál a 180 cm fölötti területeket is takarítjuk pl. lámpaarmatúrákat, füstjelzőt, klímát, függönykarnist, minden olyan külső felületet, amihez a takarítók hozzáférnek. Ha kell, akkor szalagfüggönyt is tudunk takarítani, de a hagyományos függönyöket is mosva-vasalva tudjuk visszahelyezni az ablakra.

Ablakok külső-belső takarítása befoglalókerettel és külső a párkánnyal szintén ide tartozik. Szőnyegek és a padozat megfelelő takarítása is ekkor aktuális a megfelelő takarító eszközökkel, mert itt már figyelemmel kell lenni arra is nehogy túl nagy teljesítményű gépet eresszünk például egy laminált padlóra.

Nagytakarításnál ilyenkor meg szoktuk beszélni az ügyféllel, hogy mikor lehet letakarítani az asztalát is – ennek természetesen előfeltétele, hogy a személyes tárgyait ekkor nem hagyja az asztalon.

Ülőbútoroknál is meg kell különböztetnünk a napi takarítási igényeket, ami mosható-takarítható, ott napi szinten át kell törölni a karfákat, ülőfelületeket. Persze egészen más eljárást kell alkalmaznunk, szövetkárpit, bőr, műbőr vagy éppen fa esetén, de meg van a megoldás mindenre. Az időszakos takarításnál jöhet a szék alja, a lábak és minden olyan felület, amivel nem érintkezik napi szinten dolgozó.

Az időszakos takarítás mekkora időszakot jelent?

Mi szorgalmazzuk az évi kettőt, mert köztes napi takarítással így lehet a legjobban karbantartani a tisztaságot. Gyakori hiba a megrendelőknél, hogy felvesznek egy takarítót és „szabadon eresztik”, mondván: tessék folyamatosan takarítani és mindent megcsinálni.

Így tud a legjobban elúszni, mert persze a takarító próbálja beosztani a munkát, de biztosan belefut olyan szituációba amikor pont az nem lesz frissen kitakarítva ahol a legnagyobb szükség lenne a tisztaságra. És akkor ideig-óráig lehet túlóráztatni a takarítószemélyzetet, de akkor már drágább lesz a belsős takarító, mint egy külsős cég. Ráadásul nem biztos, hogy tudja magától mit mivel és hogyan tisztítson.

Eddig egyszerű mondjuk irodai környezetről beszéltünk idáig.

Üzemi körülmények között más a helyzet

Üzemi területeken bonyolultabb a megoldás, hiszen ott a kockázati tényezőkkel is számolni kell.

Lehetnek egészségügyi, közérzeti illetve baleseti és környezetvédelmi kockázatok is a tisztítandó területeken.

Egészségügyi kockázatok lehetnek pl. orvosi rendelőkben, vizsgálókban, szakrendelőkben

Közérzeti kockázati besorolásba kerülnek pl. a várók, öltözők, orvosi szobák, ha most az egészségügyben maradunk. De más szálláshelyek, apartmanok, szállodák, vagy akár irodaházak is ide tartozhatnak.

Baleseti és környezetvédelmi kockázatokkal kell főleg ipari környezetben számolnunk. A legkülönbözőbb anyagok, fordulhatnak elő padlón, más felületeken, érintésvédelemi kérdések, illetve a használható tisztítószerekre is külön oda kell figyelnünk, nehogy nem kívánt reakció jöjjön létre valamilyen vegyi anyaggal.

És itt visszakanyarodva az ellenőrzéshez: ahogy mondtuk első lépcső a szemrevételezés, de vannak további lehetőségek is. A PDA módszerrel kihelyezhetőek előzetesen olyan „láthatatlan” markerek , jelzőpontok, amik csak UV fény alatt válnak láthatóvá. Erről most nem mondanék többet, de az ügyfélnek részletesen meg tudjuk mutatni az eljárást.

A Dig-Buildnél emellett külön egy higiénikus munkakörben dolgozó kollega járja a helyszíneket és végzi ezeket az ellenőrzéseket, de pl. a tisztítószeres oldatokat is ellenőrzi, azokból mintákat gyűjt be, átnézi a takarítógépeket vagy takarítóautók felszerelését, a színkódokat (hiszen pl. tilos ugyanazzal a felmosó moppal a konyhát takarítani, amivel a wc-t).

Nálunk hangsúlyos a takarítási munkák folyamatos belső ellenőrzése is, hogy az ügyfél mellé már nyugodtan állhasson a szolgálatvezető a szolgáltatási jegyzékkel és az ellenőrző listával.

Ellenőrizné cégénél a takarítás minőségét vagy költséghatékonyságát? Töltse ki ezt a rövid tesztet, és igényeljen személyes tanácsadást szolgálatvezetőinktől.

»» Takarítási cégfelmérő ««

Szóljon hozzá!